dissabte, 22 d’abril del 2017

ENTREVISTA A LA CLARA SÁEZ, IL·LUSTRADORA I DISSENYADORA GRÀFICA

Hola lectors il·lustrats,
Estic entusiasmada de presentar-vos just abans de Sant Jordi, l’entrevista a la il·lustradora Clara Sáez. Precisament enguany, les seves il·lustracions són les protagonistes del Sant Jordi de Granollers. Ens encanta el seu estil i els seus colors. No la perdeu de vista que donarà guerra!!!



Clara Sáez, treballant en un dels seus projectes. (imatge cedida)


"El dibuix s'ha convertit en un mitjà d'expressió habitual i em transporta a una zona confortable"


Clara Sáez és il·lustradora i dissenyadora gràfica de Granollers. Actualment intercala la docència amb projectes gràfics, generalment per a institucions culturals i educatives. L’últim projecte d’enguany ha estat la imatge de Sant Jordi de Granollers.

_________________________________________________________________

▪Clara, quan vas ser conscient que el que realment t’apassionava era la il·lustració?
Des de ben petita que he dibuixat. Recordo que em portaven als restaurant i dibuixava a les estovalles de paper. Des de fa temps, el dibuix s’ha convertit en un mitjà d’expressió habitual i em transporta a una zona confortable on m’hi sento segura i capaç de provar, experimentar, divertir-me i deixar-me emportar.

▪Els inicis són complicats com diuen o et va resultar relativament fàcil aixecar el vol?
Vaig estudiar disseny gràfic i després em vaig especialitzar en il·lustració infantil. Al sortir de la Universitat va ser relativament fàcil anar trobant clients i començar a crear una xarxa ja que el meu entorn era favorable i tenia inquietuds i ganes per endinsar-me en el món professional. Ara bé, al cap d’un any va començar la famosa crisi econòmica, i amb ella; algunes editorials reduïen la plantilla i canviaven les prioritats de les empreses on el disseny i la imatge quedava en un segon pla. Vaig haver d’espavilar-me i apostar per projectes més personals, arrel d’aquella situació on era difícil aconseguir projectes, en vaig crear un de propi: Pin Tam Pon, una petita empresa de jocs d’estampació i que juntament amb la Julia Abalde, amiga i il·lustradora, vam començar a fer tallers per potenciar la imaginació i l’experimentació dels infants.

▪Quins il·lustradors t’han marcat o t’han fet de referent?
 M’encanten les expressions i la manera de construir els personatges de la Beatrice Alemagna; els espais i atmosferes que crea la Laura Carlin; El món vegetal d’en Laurent Moreau; el món esbojarrat, instintiu i lliure de l’Isidro Ferrer...

▪Com definiries el teu estil? Quins trets té per poder dir és un Clara Sáez?
El meu estil actual és colorista, generalment amb poques perspectives, més aviat un dibuix pla. Amb personatges estrafolaris, boteruts, inventats. L’estil es va transformant al llarg dels anys per l’experiència, per el canvi de materials i suports i perquè necessites provar altres maneres de resoldre gràficament. Al principi, feia un dibuix totalment a línia, em costava molt posar-hi color i tenia molts dubtes de com aplicar-lo i recentment he descobert les aquarel·les, els llapis de colors i els retoladors, i el meu estil i el resultat de dibuix ha anat canviant.

▪Tens una metodologia de treball o esperes que arribi la inspiració?
Disfruto dibuixant sobre paper i generalment, els encàrrecs els començo esbossant a la llibreta. Quan ja tinc el dibuix més encaminat, depèn del projecte, l’escanejo i el treballo amb el photoshop. Els programes d’ordinador presenten tantes possibilitats de canvis de color, de composició… que a vegades és difícil quedar-se amb una sola versió del dibuix inicial. Per començar a fer una il·lustració intento que representi el concepte que es vol transmetre. A vegades la idea sorgeix fàcilment, d’altres, requereix més temps i més proves. El que crec que és indispensable són les hores de treball, dedicació i sobretot, estar atent als resultats que van sorgint; pot ser que a partir d’un esbós ràpid, fet en un moment, aparegui de manera atzarosa alguna idea que ajudi a desenvolupar el projecte.

▪Els artistes tenen una responsabilitat ètica davant la societat. O la creació respon a impulsos personals?
Dibuixo amb diferents finalitats: Quan dibuixo per a mi, utilitzo el dibuix com a mitjà expressiu que em permet mostrar les coses que he sentit durant el dia, el que anhelo, el que m’enerva…En aquest cas, la creació respon a impulsos totalment personals. En canvi, quan estic davant d’un projecte sí que em plantejo qüestions més sociològiques i ètiques. Per exemple, el darrer treball ha estat la imatge per Sant Jordi de Granollers. Per representar-la vaig decidir conscientment que els personatges havien de ser de diferents edats, dels dos gèneres i de races diferents (el fet d’utilitzar una gamma cromàtica que dista dels tons reals facilita la no identificació de races) . Crec que un dels punts forts d’aquesta feina és que a partir de les imatges; del que està i com està representat es pot educar i mostrar a la societat uns valors, maneres de fer, possibilitats etc.

▪Quin és el projecte que recordes més especialment?
L’any passat vaig dissenyar la imatge per les Jornades de Laboratori de Lectura de Roca Umbert. Durant dos dies es feien conferències i tallers entorn: Quina és la pregunta que hem de fer als infants per a què generin pensament crític sense imposar el criteri adult? El tema em semblava molt interessant i necessari però per plasmar-ho gràficament, d’entrada ho veia complicat. Havia de representar una pregunta que ni els propis conferenciants sabien. Després de donar-hi voltes, vaig arribar a la idea de crear un qüestionari de possibles preguntes, representades de manera abstracta.

▪I ara, què portes entre mans, si es pot explicar. Fes-nos cinc cèntims.
Ara, amb Pin Tam Pon acabem de treure un Quadern de dibuix que es diu Què veus?, és una llibreta amb formes geomètriques estampades i on l’usuari les pot intervenir segons el que li suggereixin les formes i els colors. A més a més, estic preparant una sèrie de pòsters, recuperant dibuixos de fa un temps, refent-los amb més detall. 

Tallers Pin Tam Pon, empresa (imatge cedida)


Moltíssimes gràcies Clara Sáez, un plaer poder coneixe't a tu i les teves il·lustracions tan i tan personals. Aquí us deixo amb algunes d'elles. Segur que a partir d'ara quan passegeu per Granollers, Barcelona... podreu dir: 

Mira, és un Clara Sáez!!!


Cartell de Sant Jordi 2017, Granollers (cedida)
Cartell de Sant Jordi 2017, Granollers (cedida)



Refresc, estil colorista de la Clara Sáez (cedida)



Font, estil colorista de la Clara Sáez (cedida)



Cartell Laboratori de Lectura Roca Umbert, (cedida)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada